Dijital Pazarlama Terimleri

Dijital pazarlama (digital marketing) hakkında bilgi değilseniz ve daha fazla bilgi sahibi olmak istiyorsanız lütfen dijital pazarlama nedir adlı yazımızı okuyunuz.

Dijital pazarlama kampanyalarında bazen karşımıza farklı terimler çıkabilmektedir. Bu yazımızda karşımıza çıkabilecek bu terimler hakkında bilgi vermeye açıklamalar yapmaya çalışacağım. Terimler sıralanırken harf sırası göz önüne alınmıştır. İşte o dijital pazarlama terimleri :

3G : Data iletişimi için üçüncü jenerasyon servisidir. Bu servisle video, zengin medya ve mobil telefon görüşmeleri yapılabilmektedir. Bu terim günümüzde sıklıkla kullanılmaktadır.

Blog : İnternet ortamında kişi, kurum, şirket vs. tarafından kurulmuş, içeriklerini ziyaretçileriyle paylaştığı ücretli / ücretsiz web siteleridir. Bu terim dilimize yeni terimler de kazandırmıştır. Bunlar; blogging, blogger gibi türevlerdir.

Cookie  – Çerez : Web siteleri tarafından, siteyi ziyaret edenlerin bilgisayarlar, tablet, mobil cihazlarının tarayıcılarına eklenen küçük metin (text) tabanlı dosyalardır. Genellikle ziyaretçilerin aynı siteleri ziyaret ettikleri, bannerlara vermiş oldukları hareketler gibi birçok takip için dijital pazarlama raporlarında bu veriler kullanılmaktadır.

CPA (Cost Per Action) – Edinme Başına Maliyet (EBM):  Ziyaretçi, reklam yayını yapan siteden, ürün veya hizmet satışı yapan siteye yönlendirilir. Ziyaretçi satış yapan sitede alım işlemi gerçekleştirirse, reklam yayını yapan siteye daha önceden belirlenmiş miktarda, ürün veya hizmet fiyatı üzerinden komisyon ödenir. Herhangi bir alım işlemi gerçekleşmezse, ödeme işlemi yapılmaz. Dijital pazarlama kampanyanızda bu terim kullanabileceğiniz reklam türlerinden en çok tercih edilenlerden bir tanesidir.

CPC (Cost Per Click) – Tıklama Başına Maliyet (TBM): Dijital pazarlama kampanyanızda, yayıncının gönderdikleri ziyaretçi başına daha önceden belirlenmiş bir miktarda ödeme yapmanız sayesinde, e-ticaret, kurumsal sitenize ziyaretçi çekmenizi sağlayan yöntemdir.

CPM (Cost Per Thousand) – Bin Gösterim Başına Maliyet  (BGBM) : Tıklama başına maliyetteki gibi, reklam yayını yapanlara ödeme yapılan dijital pazarlama reklam yöntemidir, aradaki fark ödemeler her bin ziyaretçiye gösterilme başına fiyatlandırılmasındadır. On bin gösterim için 10 CPM tabiri kullanılır.

CTR (Clicktrough Rate) – Tıklanma Oranı  (TO) : Bannerların tıklanma sayılarının gösterim sayılarına bölünmesiyle bulunan reklam tıklanma yüzdesidir. Dijital pazarlama kampanyalarınızdaki bannerların başarı oranlarını ölçmek, dönüşümlü olarak yayınlanması, kampanyanızdaki en başarılı banner yayınlarının ağırlık oranlarının belirlemenize yardımcı olur.

FAQ (Frequently Asked Questions) – Sıkça Sorulan Sorular (SSS) : Ziyaretçiler tarafından sıkça yöneltilen sorulara yönelik düzenlenmiş sayfalardır. Dokümanlar sayfalar halinde kullanıcılar tarafından kolayca bulunarak okunması için sunulur.

HTML (HyperText Markup Language) – Zengin Metin İşaret Dili : İnternet üzerinden veri alışverişi veya paylaşımı için kullanılan metin tabanlı dildir. HTML dilini yorumlayan tarayıcı (browser) sayesinde, ziyaretçiye sayfa içeriği görsel olarak sunulur.

HyperlinkBağlantı : İnternet sayfalarında kullanıcının başka bir web sayfasına veya başka bir dosyaya yönlendirilmesini sağlayan köprü bağlantılardır. Bağlantı terimi link olarak da anılabilmektedir.

IE (Internet Explorer) : Windows işletim sistemiyle hem masaüstü hem de mobil cihazlarda web sayfalarını görüntüleyebilen tarayıcıdır. Günümüzdeki en popüler tarayıcı uygulamalarındandır.

ISP (Internet Service Provider) – İnternet Servis Sağlayıcısı (İSS) : Kullanıcıların internete bağlanmalarına imkan sağlayan gerekli alt yapıyı sunan kurumlardır. Klasik kablolu internet bağlantı hizmetlerinin (ADSL, Dial-up, Geniş Bant) yanı sıra günümüzde kablosuz internet hizmetleri (GPRS, EDGE, 3G, Wi-Fi) de İSS tarafından sağlanabilmektedir.

JPEG (Joint Photographic Experts Group) : Birleşik Fotoğraf Uzmanları Gurubu tarafından hazırlanmış ve standart hale getirilmiş, resim dosyalarını görüntüleyen sayısal bir görüntü kodlama dosyası biçimidir.

KeywordAnahtar Kelime : Potansiyel müşterilerinize ulaşabileceğiniz kelime ya da kelime gruplarıdır.

Podcasting : Dijital medya ürünlerinin, internette RSS (besleme) ile masaüstü ve mobil bilgisayarlara kaydedilebilecek dosya formatında indirilmiş dosyalara denir.

ROI (Return on Investment) – Yatırım Getirisi (YG) : Dijital pazarlama kampanyalarınız için harcamalarınızla karşılaştırıldığında, kampanyadan elde ettiğiniz kar tutarıdır. Yatırım getirisi karlarınızın ürün, hizmet satış maliyetine oranıdır.

YG = (Gelir – Satılan ürünlerin maliyeti) / Satılan ürünlerin maliyeti formülü ile hesaplanır.

Örnek : Üretim maliyeti 50 TL olan ve 120 TL’ye satılan bir ürün ya da hizmetinizin reklam kampanyalarınız neticesinde 20 adet satıldığında toplam satışınız 2.400 TL olur. Reklam maliyetinizin 500 TL olduğunu varsayarsak;

YG = (2.400 – (1.000 + 500) ) / (1.000 + 500 ) = %60 olur. YG terimi reklam verenler için, dijital pazarlama kampanyalarının başarısını değerlendirmede en önemli ölçümdür.

RSS (Really Simple Syndication) : Yeni eklenen içeriklerin takip edilmesini sağlayan XML formatında metin tabanlı dosya biçimidir.

SEO (Search Engine Optimization) – AMO ( Arama Motoru Optimizasyonu ) : Arama motorları sonuç sayfalarında, web sayfalarınızın sıralamasını iyileştirebilmek adına, web sitenizde yapılan teknik düzenlemelerdir.

Dijital pazarlama terimleri burada yazılanlardan daha fazladır, ancak ne çok kullanılan terimleri sizler için burada topladık. İlerleyen zamanlarda yeni terimler listeye eklenecektir. Siz de isteklerinizi sitemizdeki yorum bölümünü kullanarak iletebilirsiniz. Böylece merak edilen terimler hakkındaki açıklamaları sayfamıza ekleyebiliriz.