Dijital Pazarlama (Digital Marketing) Anlamı Nedir?
Dijital Pazarlama, bilgisayar, tablet, smartphone, akıllı cep telefonu, dijital billboards, oyun konsolları gibi elektronik cihazları kullanarak tüketicilerle ve iş ortakları ile bağlantıya geçmektir.
Dijital Pazarlama, e-posta, sosyal ağlar vb. kanalları kullanarak, her hangi bir kuruluş yada markanın gelişimine yol açan bir süreçtir.
Dijital Pazarlama, tüm dijital reklam formlarını kullanarak marka, ürün veya hizmet pazarlamasını geliştirmek olarak tanımlanabilir. Dijital Pazarlama, televizyon, radyo, internet, mobil cihazlar gibi iletişim araçlarını kullanarak, zamanında müşteriye ulaşıp, personel ve maliyet giderlerini minimize edilebileceği bir pazarlama türüdür.
Birçok İnternet Pazarlama (Internet Marketing) tekniklerini kullanmasının yanı sıra, dijital pazarlama, internet kullanımı gerektirmeyen diğer kanalları da kapsar. Telefon, cep telefonu, banner reklamlar, sms/mms, dijital outdoor vs. iletişim/reklam araçları dijital pazarlama tarafından kullanılır.
Dijital pazarlama, günümüzde müşterilerin servis ve ürünlere direk katılımını destekleyerek hızla büyümektedir.
Dijital Pazarlama Stratejileri Nelerdir?
Dijital pazarlama stratejilerini iki çeşit olarak sınıflandırabiliriz. Pull (Çekme) ve Push (İtme) karşıt stratejileri dijital pazarlama tarafından etkin olarak kullanılmaktadır.
Çekme (Pull) Stratejisi
Tüketicinin aktif olarak pazarlama içeriğini görmesi sağlanır. Tüketici, internette arama motorlarını kullanarak, arama yaparak, email veya metin mesajları okuyarak, web sitelerini gezerek, stream videolarını izleyerek, pazarlama ürününe ulaşır. Bu yöntemde tüketici, website içeriğini görür, sayfa/siteleri dolaşır, kısaca internette sörf yaparken dijital pazarlama ürünlerine rastlar.
Tüketicinin en çok kullandığı yöntemlerden birisi olan arama motorlarından ürün ve hizmetleri sorgulamasında, arama motoru pazarlaması (search engine marketing) ve arama motoru optimizasyonu (search engine optimization) en iyi dijital pazarlama taktikleri arasında yer almaktadır.
İtme (Push) Stratejisi
Tüketicinin izni olamdan mesaj gönderme yöntemidir. Çekme yöntemindeki gibi websitelerindeki reklamlar, emailler, metin mesajlar bu yöntemde de kullanılır. Aradaki fark itme yönteminde alıcının izni olmamasıdır. İtme yöntemi aynı zamanda spam (istenmeyen) olarak da bilinir.
Bu yöntemde dağıtım maaliyetleri daha yüksek olmasına rağmen, demografik hedeflenebilir kitle daha küçüktür.
Acquire, Convert, Measure & Optimize, Retain & Grow
Acquire: Müşteriyi web sitenize ya da satışı gercekleştirdiğiniz sayfaya çekebilmek amacıyla yapılan aktiviteler. Arama Motoru Optimizasyonu (SEO), Arama Motoru Reklamları (PPC), Email Marketing, Sosyal Medya Pazarlama(Social Media Marketing), Gelir Ortaklığı(Affiliate Marketing), İnteraktif Karşılaştırma (Interactive Comparison), Reklam Ortaklığı (Advertising Partnership), Viral Pazarlama, İçerik üretme/paylaşma, RSS, Online PR belli başlı konular.
Convert: Müşteri web sitenize geldikten sonra, hedeflerinize ulaşmanıza yardımcı olacak aktiviteler. Hedef her zaman satış degildir, bir blog için okunan yazıların sayısı, yazıyı beğenenlerin sayısı, kaç kişinin o yazıyı paylaştığı, kaç kişinin blogu takip etmeye başladığı gibi şeyler de olabilir. Bir gazetenin web sitesi için, kaç tane haberin okunduğu, web sitesinde geçirilen toplam süre, kişisel bir site için ise, sizinle iletişime geçmek isteyen kişi sayısı olabilir.
Kullanılabilirlik ve erişilebilirlik çalışmaları (Usability & Accessibility), Müşteri Karar Destek Mekanizmasının güçlendirilmesi (Customer Decision Support), içerik yönetimi, sitenin işe yararlılığını arttırma, satış metinlerini ikna edici yazma, kişiselleştirme, müşteri segmentlerini belirleme ve hedefleme çalışmaları (Personalisation, Segmenting, Targeting), E-posta Pazarlama (Email Marketing), ödeme seçeneklerinin çoğaltılması ve site içindeki aramanın iyileştirilmesi, bu aşamada yapılması gereken belli başlı aktivitelerden.
Web Analytics yazılımları kullanıp, acquire ve convert kısmında yapılan aktiviteleri değerlendirmeli, sonuçlara göre optimize edilecek yerleri belirlemelisiniz. Sitenizin başarı kriterlerini rakiplerinizin kriterleriyle karşılaştırmalısınız. (Competitor Benchmarking) Online panellerle ve anketlerle kullanıcılarınızı daha iyi anlamaya çalışmalısınız. (Online Panels and Online Surveys) Kullanılabilirlik testleri yapmalısınız. (Usability Testing)
Müşterileriniz için en iyisini bildiğiniz fikrinden bir an önce vazgeçip, a/b testlere (A/B Testing) ya da çok değişkenli testlere (Multivariate Testing ) başlamalı, aslında neyin işe yarayıp yaramadığını matematiksel olarak belirlemelisiniz. (A/B Testing, Multivariate Testing)
Retain&Grow: Bu aşama halihazırda müşteriniz olan kişileri memnun etme ve sizin daimi müşterileriniz olmaları için çalışma kısmı. İyi bir müşteri hizmetleri sunma, Email Marketing, sadakat programları (loyalty programs), dinamik fiyatlandırma stratejileri uygulama, kişiselleştirme, topluluk oluşturma ve referans programları başlatma bu alanda kullanabileceğiniz teknikler.
Dijital pazarlamanın sağladığı avantajlar nelerdir?
- Rekabet avantajı için yeni kaynaklara ulaşımı kolaylaştırır
- Aracısız dağıtım modeli
- Tedarik zincirinin optimizasyonu
- Yeni iş modelleri üretilmesi
- Ulaşılmamış alt segmentleri de hedefleyebilme
- Pazarı daha verimli kullanmak
- Daha dürüst ve şeffaf pazar döngüsü
Eskiden pazarlamanın 4P’sini (ürün, fiyat, tanıtım, kanal) şirketler belirler, bütün riski tek başlarına alırlardı. Daha sonra bunu tüketicilerine sunar ve stratejilerinin işe yaramasını umarak satış tablolarıyla yatıp kalkarlardı. Ama şimdi değişen pazar koşulları ve gelişen teknoloji ile, kitlelerin de bu süreçlere dahil olması kolaylaştı. Artık ürünün tasarımından, fiyatına, tanıtımına kadar pek çok aşamada tüketiciler direk belirleyici figür haline geldi. Bunu dijital pazarlamanın merkezine koyan firmalar stratejik avantaj sağlamayı başardı.
Tahmin etmeye çalışarak tüm riski üstleneceğinize, bırakın insanlar sizin yerinize sorunlarını dile getirsin, çözüm önerileri sunsun, çözümleri talep etsin. Böylesi hem daha az riskli, hem de daha hızlı
İnternet için dijital pazarlama
Dijital pazarlama denince akla gelen ilk reklam mecralarından birisi de arama motorlarıdır. Hedef kitleye ulaşmak için, arama kelimelerine göre belirlenmiş reklamlar oldukça etkilidir. Google internet dünyasına bir çok yeniliği getirdiği gibi, kelime bazında hedef kitleye ulaşmak için Adwords ürünü hizmete sundu. Arama motoru pazarlaması (sem) kaleminde ülkemiz için Adwords önemli bir yer tutmaktadır. Genel olarak, e-ticaret ile hedef kitleye ulaşmak isteyenler bunu arama motoru pazarlamasını kullanmalıdır.
Sosyal Medya
İnternet pazarlamanın yoğun olarak kullanıldığı alanlardan birisi de sosyal medyadır. Özellikle facebook ve twitter gibi sosyal mecralar yoğun olarak kullanılmaktadır. Bu iki sosyal ağ kadar etkili olmasa da diğer sosyal ağ mecraları da kullanılmaktadır.
İnternet Siteniz
İnternette 24 saat açık kalan işyeriniz, web sitenizdir. Sizi temsil eden domain adınızın, markanızı andırması anlam olarak çok uzak olmaması gerekir. Bazen marka adınıza benzer alan adları başka kişiler tarafından alınmış diye, başka alan adlarına yönelmek, ya da daha öncekinden sahibinden satın almak çok sık izlenen yöntemlerdir.
İçerik için mutlaka kullanışlı bir crm ürününe sahip olmanız gerekmektedir. Temel satış operasyonlarınız için crm vazgeçilmez yardımcınız olacaktır. Ekonomik şartlarınıza göre sayısı her geçen gün artan crm ürünlerinden, sizin için hem isteklerinize yok demeyecek hem de çok iyi analizler yapabileceğiniz bir crm kullanmalısınız.
Sitenizin hem site içi hem de site dışı beslemelerini (gerekli optimize ve reklam çalışmalarını) uzman kişilerle yapmalısınız. Günümüzde oldukça yaygınlaşan sosyal medya ajanslarının tecrübelerinden faydalanmak için, sosyal medya işlerinizi, alanında kendini ispatlamış bir ajansa verebilirsiniz. Zaten bir dijital ajans ile çalışıyorsanız, sosyal medya alanındaki faaliyetlerinizi dijital ajansınız takip edecektir.
Yeni Viral Pazarlama Tekniği, Sosyal Medya :
Viral pazarlama, sosyal medya pazarlaması için oldukça uygun yöntemlerden biridir. Dijital pazarlama teknikleri göz önüne alındığında, viral pazarlama rakamlarını ölçümlemek, optimize etmek diğer reklam çeşitlerine göre daha kolay ve daha az maaliyetlidir.
İyi bir sosyal medya analisti, fiyat/performans açısından size uygun pazarlama teknikleriyle satışınıza ve marka bilinirliliğinize büyük katkılarda bulunabilir. Sosyal medya pazarlama danışmanlığının her geçen gün daha zorlaşan bir meslek olduğunu mutlaka göz önünde bulundurun. Bundan bir yıl önce çok iyi sonuç vermiş olan teknikler, artık kullanıcı hakaretlerinin değişmesinden ya da başka etkenlerden dolayı, etkinliğini yitirmiş olabilir. Hatta bu süre çok daha kısa bile olabilir. Bu nedenle, stratejilerinizin planlaması, daha doğrusu “doğru” olarak planlanması son derece önemlidir.
Daha Fazla Kaynak :
Maltepe Üniversitesi – Power Point Sunumu : http://akademik.maltepe.edu.tr/~selvaersoz/dijital_pazarlama/dijital_pazarlama_vize_sunumlari/ilhan_serkan_bar%FD%FE.pptx
Çok başarılı bir yazı olmuş Hakan bey, Tebrik ederim