Gönüllü olarak site sahiplerine ve webmaster arkadaşlara yardımcı olduğumuz Google Search Central Topluluğuna son günlerde oldukça fazla soru gelmeye başladı. Herkesin kafası sürekli değişen arama sonuçlarından dolayı oldukça karışık görünüyor. Konuyla ilgili elimden geldiğince kafanızdaki sorulara cevap vermeye çalışacağım.
Hangi Güncellemeler arka arka geldi?
Google Search Status Dashboard sayfasından da görebileceğiz gibi;
- Faydalı içerik güncellemesi (14 – 28 Eylül)
- Spam güncellemesi 4 Ekim’de başladı hala devam ediyor
- Core Update 5 Ekim’de başladı halen devam ediyor
Faydalı İçerik Güncellemesi
Faydalı içerik güncellemesi ile alakalı yazmış olduğum makaleyi inceleyebilirsiniz. Faydalı içerik’te nelerin değiştiğine değinmiştik.
Spam Güncellemesi
Bu spam güncellemesi, Türkçe, Vietnamca, Endonezyaca, Hintçe, Çince ve diğer dillerde Google Search Central Toplululuk üyelerinin bildirdiği çeşitli spam türlerini temizlemeyi hedefliyor. Bu, özellikle cloaking, hacklenmiş, otomatik oluşturulmuş ve çalınmış spam konularında görünür spamı azaltmayı amaçlamaktadır. Güncellemenin tam olarak uygulanması birkaç hafta sürebilir. Daha detaylı bilgi için https://developers.google.com/search/blog/2023/10/october-2023-spam-update adresine bakabilirsiniz.
Core Güncellemesi
Google, yılda birkaç kez arama algoritmaları ve sistemlerinde önemli, geniş kapsamlı değişiklikler yapmaktadır. Bu değişikliklere “core (temel) güncellemeler” adını veriyoruz ve bunlar gerçekleştiğinde Google Arama sıralama güncellemeleri listesinde bildirimde bulunuyor. Temel güncellemeler, Google’un genel olarak arama yapanlara yardımcı ve güvenilir sonuçlar sunma misyonunu yerine getirdiğinden emin olmak için tasarlanmıştır.
Core (Temel) güncellemeler nasıl çalışır?
Temel bir güncellemeden önce iyi performans göstermeyen sayfaların bir sorunu yoktur. Bunlar Google’un spam politikalasını ihlal etmemişlerdir ve bu politikaları ihlal eden sayfalara yapılabilen manuel veya algoritmik bir işlem uygulanmamıştır. Aslında, temel bir güncellemede belirli sayfaları veya siteleri hedefleyen bir şey yoktur. Bunun yerine, değişiklikler Google sisteminin içeriği genel olarak nasıl değerlendirdiğini iyileştirmekle ilgilidir. Bu değişiklikler, önceki şekilde yetersiz ödüllendirilmiş bazı sayfaların arama sonuçlarında daha iyi performans göstermesine neden olabilir.
Bir temel güncellemenin nasıl çalıştığını düşünmenin bir yolu, 2021’deki en iyi 100 filmi içeren bir liste oluşturduğunuzu hayal etmektir. Birkaç yıl sonra, 2024’te liste güncelleniyor. Bu liste doğal olarak değişecektir. Daha önce hiç var olmayan bazı yeni ve harika filmler şimdi dahil edilebilecek adaylar olacak. Ayrıca bazı filmleri yeniden değerlendirebilir ve daha önce sahip olduklarından daha yüksek bir yere sahip olmaları gerektiğini fark edebilirsiniz.
Liste değişecek ve daha önce yüksek sıralarda olan filmler kötü değildir. Sadece daha önce gelmekte olan daha fazla hak eden filmler vardır.
Kendi içeriğinizi değerlendirme
Anlatıldığı gibi, temel bir güncellemeden sonra değişiklik yaşayan sayfaların düzeltilmesi gereken bir şeyi yoktur. Bununla birlikte, bir temel güncelleme değişikliğinden sonra iyi performans göstermeyenler hala bir şey yapmaları gerektiğini düşünebilirler.
Google’ın önerisi, en iyi içeriği sunduğunuzdan emin olmaya odaklanmanızdır. İşte Google algoritmalarının ödüllendirmeyi amaçladığı içeriği nasıl oluşturacağınız hakkında daha fazla bilgi alabileceğiniz yardım sayfası: İnsan odaklı, yardımcı ve güvenilir içerik oluşturma. Kendi içeriğinizi değerlendirirken kendinize sorabileceğiniz soruları içerir.
Ayrıca yaşadığınız düşüşleri denetlemenizi öneririz. En çok etkilenen hangi sayfalar ve hangi tür aramalar için etkilendiniz? Bu sayfaları yakından inceleyerek bu sayfaların kendini değerlendirme sorularına karşı nasıl performans gösterebileceğini anlayabilirsiniz. Örneğin, bu konuda ilk elden bilgiye sahip oldukları için arama yapanlara daha iyi yardımcı olan başka sayfalar olabilir. Ayrıca, sitenizle ilişkilendirilmemiş olan diğer kişilere (güvenilen kişiler) dürüst bir değerlendirme sunmalarını isteyebilirsiniz.
Bir temel güncellemeden toparlanmak ne kadar sürer?
Geniş kapsamlı temel güncellemeler genellikle her birkaç ayda bir gerçekleşir. Bir temel güncelleme tarafından Arama veya Keşfet’te etkilenen içerik, iyileştirmeler yapılmışsa bir sonraki geniş kapsamlı temel güncelleme yayınlandığında toparlanmayabilir.
Ancak Google’ın arama algoritmalarını, daha küçük temel güncellemeler dahil olmak üzere sürekli olarak günceller. Bunların hepsini duyurmaz çünkü genellikle geniş çapta fark edilmezler. Ancak yayınlandığında, geliştirmeler gerekirse içeriğin toparlanmasına neden olabilir.
Unutmayın ki site sahipleri tarafından yapılan iyileştirmeler, toparlanmanın bir garantisi değildir ve sayfalar Google arama sonuçlarında herhangi bir sabit veya garantili konuma sahip değildir. Daha fazla hak edilen içerik varsa, sistemlerimizle iyi sıralamaya devam edecektir.
Peki Siteniz Hangi Güncellemeden Etkilendi Nasıl Anlayacaksınız?
Bu konuda en büyük yardımcınız, sitenizin trafik analitikleri veya varsa sıralama takip sistemleriniz olacaktır.
Eğer değişimler 14-28 Eylül tarihleri arasında olduysa Faydalı İçerik 2023 güncellemesinden etkilenmişsiniz demektir.
Eğer değişimler 4 Ekim sonrasından Kasım ayının ortalarına doğru olduysa ya da olacaksa spam Ekim 2023 güncellemesinden etkilenmişsiniz demektir.
Eğer bu tarihlerden sonra ve core güncellemesinin sona ermediği bir tarihte etkilenmişseniz, core güncellemesinden etkilenmişsiniz demektir.
4-5 ekim tarihi itibari ile sitelerimizde ciddi düşüş hafta sonu ise yok oluş başladı. tek biz değil sektördeki tüm rakip siteler aynı yok oluşu yaşadı. yerimize çıkanlar “.pl.” .es” uzantılı “çekilişi kazandınız” yönlendirmeli siteler.
bulundugumz sektör tamamen backlink ile dönen bir sektör. evet çok fazla sayıda dogal olmayan backlink alımı yaptık. sorun bunlardan mıdır? yoksa içerik midir. bunu nasıl anlayabiliriz. içeriklerimizi okuyoruz gayet kullancıyı tatmin eden türde içerikler.
Merhaba Emrah,
Öncelikle sorun için teşekkür ederim. Çok önemli bir konuya değinmişsin. Backlink webin doğasında var, ancak Google bunun doğal olmasını istiyor. Backlink sizin için manuel işlem uygulaması uyarısı geldiğinde sorun olacaktır. Bunun dışındaki backlinklerin çoğunu Google sınıflandırıp, etkilerini sizin bildirimlerinize gerek kalmadan değerlendirmektedir. Eğer Search Console’dan bir uyarı almadıysanız, backlink yerine, içeriğe odaklanmanız daha isabetli olacaktır.
Ayrıca senden spam yapan sitelerin listesini bana ulaştırmanı rica ederim. İncelemek istiyorum.
Merhaba hocam, benim görsellerle alakalı bir sitem var. İşin garibi anlamadığım şekilde normal aramalarda sitem hala yerini korurken google görsel aramalardan gelen trafikte neredeyse %70’e yakın bir düşüş var. Örneğin çiçek resmi diye aradığınızda sitem normal aramalarda ilk sayfada görünürken resimler kısmında ise siteme ait herhangi bir görsel görünmemekte. Ayrıca son 1 aydır eklemiş olduğum görsellerin hiç biri indexlenmemiş. Sanki Google’da index ile alakalı bir problem var gibi yada kendimi bu şekilde kandırıyorum 🙂 ama site:siteadi.com şeklinde görsellerde indexleri kontrol ettiğimde resimlerin hepsi duruyor. Bu konuda bir fikriniz var mı?
Merhaba Ömer,
Sitenin adresini paylaşırsan, daha spesifik inceleme yapabilirim.
İlginiz için teşekkürler. İletişim kısmından gönderdim hocam.
İnceleyebildiniz mi hocam ? cevabınızı bekliyorum sabırsızlıkla..
Selam Ömer, mail sunucusunda oluşan bir hata nedeniyle form bana ulaşmamış. Tekrar gönderebilir misin? Ya da alan adının (domain) önüne info ekleyerek mail de gönderebilirsin.